Trh s otrokmi (Malý pohľad z Paríža I.)

Jacques Callot

datovanie:
miery: výška 11.4 cm, šírka 21.6 cm, výška 11.8 cm, šírka 21.9 cm
výtvarný druh: grafikavoľná
žáner: figurálna kompozícia
materiál: zažltnutý ručný papier
technika: lept
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Martin Čičo
inventárne číslo: G 3487
tagy: otroctvo ľudia človek
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Lept Umučenie sv. Šebastiána je považovaný za jedno z umelcových majstrovských diel, ktoré bolo aj viacnásobne kopírované. Pritom Callot nevytvára konvenčné zobrazenie svätca doráňaného šípmi, ale zachytáva priebeh jeho mučenia. Šebastián, priviazaný k stĺpu uprostred divadelne vystavanej scény, je ostreľovaný dvoma lukostrelcami stojacimi v popredí. Po stranách rozložené ruiny slúžia ako tribúny pre veľký počet vojakov sledujúcich predstavenie ako v aréne.

K listu sa okrem viacerých štúdií hlavných postáv zachovala trojica prípravných, zrkadlovo obrátených kresieb s rozvrhom celej kompozície. Z nich druhá (Sacramento, Crocker Art Gallery) s veľkorysým lavírovaním zachytáva rozloženie svetla a tieňa a obmedzuje sa na definovanie priestoru pomocou plánov, pričom zdôrazňuje tmavé repoussoirové partie v popredí. V tretej, definitívnej kresbe (London, Victoria and Albert Museum) potláča schematické rozvrhnutie plánov jemnejším rozpracovaním modelácie postáv. Vo výslednom diele tieto dve schémy – rozvrhnutie plánov, osvetlenie a modeláciu postáv – spojil do harmonického celku s bohatstvom minuciózne vykreslených detailov a jemne leptaným pozadím. Napokon, podobné narábanie s plánmi dokladajú včasnejšie listy v SNG – dve verzie výjavu Trh s otrokmi.

Nedatovaný, prvý stav listu Trh s otrokmi, vznikol okolo roku 1620. Pozadie, v ktorom stvárnil pohľad na Paríž, dokončil asi až v roku 1629, keď v meste dlhšie pobudol a následne vytvoril viacero jeho vedút. Zároveň z toho vidno ako postupoval pri tvorbe jednotlivých celkov vymedzených svetelne aj perspektívne a rozostavených ako kulisy v priestorovej scéne celkového zobrazenia. Začal v popredí, ktoré je najtmavšie, a preto aj najdlhšie leptané,
a postupoval do hĺbky scény až k celkom jemnému pozadiu, ktoré leptal naposledy a celkom krátko.
 

Martin Čičo ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.