Bez názvu

Erik Šille

datovanie:
miery: výška 190.0 cm, šírka 190.0 cm
výtvarný druh: maliarstvovoľné
typ objektu: závesný obraz
žáner: imaginatívna kompozícia
materiál: drevotrieska
technika: akryl
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
kurátor: Barbora Geržová
inventárne číslo: O 2091
tagy: zviera farebnosť humor
v kolekciách:

Dielo Bez názvu, ktoré sa do zbierky Nitrianskej galérie dostalo darom, vzniklo v rámci vedeckej konferencie na tému graffiti a street art, ktorá sa konala 5. mája 2006 v spolupráci s Ústavom literárnej a umeleckej komunikácie a Katedrou masmediálnej komunikácie Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Jedným zo sprievodných podujatí konferencie bolo Šilleho 6-hodinové maľovanie pred očami okoloidúcich na Štefánikovej ulici v centre Nitry. Obraz má jednoduchý námet aj kompozíciu, no práve vďaka svojej ľahkej čitateľnosti, cukríkovej farebnosti, drsnej priamočiarosti, čiernemu humoru a irónii má podobnú komunikačnú údernosť ako graffiti a street art.

Motív srnky bez hlavy sa objavil už v Šilleho staršej sérii malieb s názvom Sweet Life z roku 2005. V našom diele je zobrazená absurdná situácia, v ktorej disneyovsky roztomilá srnka obesená na balónikoch bezhlavo poletuje po oblohe. Ak by nás tento výjav pobúril len preto, lebo ide o umenie, ktoré má byť predsa pozitívne, možno je namieste položiť si otázku, prečo nám podobné spojenie nevinnosti s násilím napríklad pri detských hračkách alebo v počítačových hrách už až tak neprekáža?

Erik Šille je azda najznámejším predstaviteľom výraznej generácie maliarov, spájanej predovšetkým so 4. ateliérom Ivana Csudaia na VŠVU, ktorá vstúpila na scénu slovenského výtvarného umenia v prvom desaťročí nového tisícročia a zaslúžila sa o návrat maľby do centra záujmu odbornej i laickej verejnosti. Šille si už počas štúdia vytvoril charakteristický štýl, ktorého východiská môžeme hľadať vo vizuálnom jazyku komiksov, street artu, animovaných filmov a celkovo popkultúry, ktorú kritizuje a zároveň obdivuje. Preňho i pre ďalších jeho rovesníkov je typické používanie digitálneho obrazu ako hlavnej predlohy, jeho manipulácia v počítači a následný transfer na plátno rýchlou a efektnou technikou maľby akrylom.

Šilleho plátnam dominujú jasné línie, kompozície čerpajúce z prvkov grafického dizajnu, čisté a žiarivé farebné plochy, ktoré miestami narúšajú gestickejšie maliarske prejavy (škvrny alebo ťahy štetcom), textové heslá približujúce obsah zobrazených situácií a v poslednom čase aj temnejšia farebnosť a atmosféra. Šille rád experimentuje s formátmi plátien a okrem malieb príležitostne vytvára objekty a light boxy. Jeho diela vznikajú syntézou obrazov a znakov východnej a západnej kultúry, mixovaním a recykláciou rôznych prvkov a inšpiračných momentov, vrstvením bizarných výjavov, kombinovaním rozmanitých postavičiek z kreslených seriálov spolu s odkazmi na dejiny umenia. Tieto hybridné scény sú zasadené do syntetického urbánneho prostredia alebo tajomnej krajiny, v ktorých je často prítomná voda. Šille vo svojich obrazoch reaguje aj na aktuálne spoločenské témy, no namiesto moralizovania sa snaží o ironický odstup.

Omar Mirza ● Virtuálna geléria NG