Rybári v morskej zátoke

Salomon van Ruysdael

datovanie:
miery: výška 82.5 cm, šírka 66.5 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: morská krajina
materiál: drevo
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 1525
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Haarlemský maliar Salomom van Ruysdael patril k významným holandským krajinárom 17. storočia disponujúcim širokou škálou maliarskeho výrazu. Okrem pustatín s dunami, výsekov lesa, prírody s morom či zimných scenérií sa od 30. rokov 17. storočia ústredným motívom jeho tvorby stala riečna krajina.

Vedno s Janom van Goyenom sa v tomto období venoval monochrómnej pobrežnej krajine, ktorej rozmanitým podobám zostal verný až do konca života. Mala pomerne pevnú schému a viaceré jej základné črty sú zreteľné aj v bratislavskej kompozícii s rybármi na rieke. Obraz zvyčajne členil nízkym horizontom tak, že hladina rieky pokrýva celé popredie a nebo s oblakmi predstavuje dve tretiny kompozície. 

Hĺbku priestoru dosahoval dlhou, ale nie strmou diagonálou jej riečišťa strácajúceho sa až kdesi v diaľke. Zvýraznil vždy iba jeden breh porastený stromami, krami, medzi ktorými sa občas objavuje architektúra. Druhý breh sa črtá až v diaľke, na horizonte ho pripomínajú chvením svetla a vodným oparom rozostrené obrysy kostola, budov či stromov.

Krajinu oživuje — skôr v podobe stafáže — kompa prevážajúca vidiečanov či čln s rybármi. Na bratislavskom obraze však diagonála rieky pripomína skôr horizontálu a nepôsobí tak jednoliato ako v iných jeho dielach, respektíve kompozíciách jeho súputníka Jyna van Goyena.

Zostáva jej síce verný, ale využíva aj iné podporné obrazové elementy, napríklad natočenie rybárskej lode, plytčinu s postavami rybárov, vkomponovanú do stredného obrazového plánu. Dlhú líniu rieky navyše v oblúku ohol, respektíve preťal ju krátkymi diagonálnymi líniami, ktoré spájajú čln, plachetnicu a kostol v pozadí. Priestor zátočiny tak istým spôsobom uzavrel, oproti Ðalším plánom ho vymedzil nízkym brehom, výbežkom krajiny s malým kostolíkom. Prísnu sieť horizontál narušil iba niekoľko viac-menej nevýraznými vertikálnymi akcentmi, napríklad už spomenutou kostolnou vežou, sťažňom plachetnice, či vežou druhého kostola v pozadí. 

V kompozícii hrajú dôležitú rolu aj drobné postavy rybárov, ktoré evokujú bezprostredné zachytenie života. Miestami majú dokonca anekdotický ráz, ako napríklad rybár spiaci v člne na poskladanej sieti.
 

Ivan Rusina ● RUSINA, Ivan. Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku = Masterpieces of Netherlandish Art in Slovakia. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2006.