V 17. storočí pôsobila v Haagu rozvetvená maliarska rodina van der Croosovcov, ktorej členovia sa venovali prevažne maľbe krajiny. Sám Anthony Jansz. van der Croos ako hlavný a najvýznamnejší predstaviteľ rodiny sa radí do okruhu maliarov veľkého holandského krajinára 17. storočia Jana van Goyena. Jeho bratislavská kompozícia riečnej krajiny s rybármi a so zámkom Montfort dokladá, že tvorivo rozvíjal názory tohto majstra.
Podobne ako van Goyen v štyridsiatych rokoch 17. storočia, aj on tu vytvoril krajinu s nízkym horizontom, na druhej strane sa však vrátil aj k staršiemu spôsobu kulisového radenia jednotlivých priestorových plánov. Zdá sa však, že dôležitejšia než sama pobrežná krajina s ústím rieky a rybármi v člne bola pre neho architektúra zámku ako komplex stavieb s vežami.
Hoci čln s rybármi ťahajúcimi sieť v ľavej časti viac-menej len vyvažuje kompozíciu, ich postavičky zachytené v presnej a výstižnej skratke oživujú scénu. Podobnú funkciu majú aj tri neurčité, iba v obryse naznačené figúry na vzdialenej plytčine v strednom pláne obrazu.
Krajinný výsek je síce vybudovaný na sieti horizontál a vertikál architektúry, jej prísny geometrický systém však potláča rôzna výška veží, diagonály stromov, a predovšetkým ich mäkký odraz a zrkadlenie na vodnej hladine. Nežnú atmosféru neskorého odpoludnia zdôrazňuje aj slnko, ktoré sa prediera cez oblaky modrosivej oblohy a vrhá na rieku celú sieť dlhých i kratších tieňov.
V doterajšej literatúre bol zámok namaľovaný Croosom interpretovaný ako fantazijný motív, i keÐ v jeho tvorbe nachádzame zobrazenie mnohých konkrétnych miest, napríklad Haagu, či zámku v Rijswijku. Skladba a jasné členenie architektúry s dvoma mohutnými vežami, najmä detailne prekreslená helmica väčšej z nich však umožňujú budovu presne určiť. Ide o holandský zámok Montfort neďaleko Utrechtu, ktorý Croos vo svojej tvorbe viackrát zachytil aj z iných uhlov pohľadu.
Ivan Rusina ●
RUSINA, Ivan. Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku = Masterpieces of Netherlandish Art in Slovakia. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2006.