date: | |
measurements: |
výška 30.0 cm, šírka 39.4 cm |
work type: | painting |
object type: | easel painting |
genre: | landscape |
material: | wood |
technique: | oil |
inscription: | vpravo dole T Mans 1681 |
institution: | Slovenská národná galéria, SNG |
curator: | Zuzana Ludiková |
inventory number: | O 2453 |
tags: | krčma človek kôň zima ľad korčule |
in collections: | |
licence: |
Centrum kompozície tvorí veľká skupina ľudí, ktorá si urobila zastávku pri krčme označenej vývesným štítom. Tvoria uzavretý celok, väčšina z nich, zhrčená okolo saní, je obrátená k divákovi chrbtom, sluhovia sa starajú o kone, zvedavci z terasy pozorujú príchod hostí.
Heeremans tu namaľoval klasický žánrový výjav „zastávky pred krčmou“ („odpočinku cestujúcich“), ktorý patril k častým témam holandského maliarstva. Téma rezonovala aj v dielach viacerých kľúčových haarlemských maliarov, napríklad u Salomona a Jacoba van Ruisdaelovcov, Isaaka van Ostade, ale aj ďalších menších tvorcov. Žánrový výjav so zhlukom postáv, akési „významové jadro“ obrazu je vsadený do typickej holandskej zimnej krajiny s dedinou oživenou množstvom drobných postavičiek korčuliarov.
Ako hlavnú kompozičnú osnovu diela využil maliar diagonálu ústia zamrznutej rieky, ktorá smeruje k vzdialenému obzoru a perspektívnenroztvára priestor k nízko položenému horizontu. Jej efekt zosilňujú nielen perspektívne skratky budov ubiehajúcich do diaľky, ale ajndrobný výsek druhého brehu ako repussoirový prvok naznačujúci hĺbku.
Heeremans ho často používal aj v ďalších obrazoch, napríklad v Mohuči, alebo v Liberci, kde ho navyše obohatil o figúru sediaceho chlapca. Atmosféru zimného mrazivého dňa so zatiahnutou oblohou spestrujú koloristické akcenty výrazných mrakov tvoriacich miestami na nebi ružové pásy.
Thomas Heeremans nepatril ku klasickým špecialistom na obrazy so zimnou krajinou ako ich poznáme v holandskom maliarstve (napríklad Hendrick Avercamp). Naopak maľoval rôzne typy krajiny z okolia Haarlemu, najčastejšie pobrežné alebo lesné scenérie, pieskové duny či dedinské prostredie. Pri jej komponovaní neoplýval výraznejšou invenciou, pracoval s niekoľkými základnými schémami a motívmi, ktoré obmieňal, varioval a dopĺňal.
V jeho tvorbe však vidno záujem o premeny prírody, o ten istý výsek krajiny zachytený v rozličných ročných obdobiach, zmysel pre zakaždým inú atmosféru a aktivity ľudí. Napríklad obraz „letnej“ Holandskej krajiny s bárkami (1695, Liberec, Oblastní galerie) je témou, kompozičným riešením, budovaním priestoru pomocou diagonály a typom postáv viac-menej totožný so „zimnou“ krajinou na našom obraze Zastávka pred krčmou.
Your selected artwork should start downloading automatically.
Downloadable digital reproductions of artworks on Web umenia are available as public domain. You can download them in high resolution and use them for both private and commercial use – i.e. copy, modify and share freely.
When sharing, please include:
Thomas Heeremans – Before an Inn in Winter, 1681, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_2453
If you intend to use the reproduction for commercial purpose, please inform us in advance, our experts can offer advice.
Your selected artwork could not be downloaded at this time. Please try again later.
If the problem persists, contact us at lab@sng.sk