Anjel sa zjavil vo veľkej žiare Panne Márii. Priniesol jej z nebies palmovú ratolesť a oznámil, že na tretí deň vystúpi zo svojho tela a na nebesiach ju prijme jej syn. Anjel prisľúbil, že zhromaždí apoštolov. Ján, ktorého priniesol z Efezu biely oblak, sa modlil k Bohu pre príchod ostatných apoštolov, ktorí sa potom zhromaždili pri Márii.
Posteľ s ležiacou Pannou Máriou je umiestnená na diagonálu v priestore, prostredníctvom nej je Panna vyvýšená nad ostatné kľačiace či skláňajúce sa smútiace postavy rozmiestnené okolo. Cez konštrukciu tektonických častí architektúry zostupujú vo svetelnej žiare zhora z oblakov anjeli. Dispozícia priestorových objektov je plánovaná tak, aby vznikol vzťah medzi osvetlenými časťami, zhlukom postáv prichádzajúcich zhora a v ústrednom bode aj umiestnenou významovou časťou deja.
Tradičný obraz smrti Panny Márie bol skôr devocionálny, ako naratívny s lôžkom orientovaným súbežne s obrazovým plánom a so symetricky rozmiestnenými kontemplujúcimi postavami. Caravaggio (1571–1610) poskytol novú víziu realizáciou pre rímsky Kostol Madonna della Scala na Trastevere, ktorú v krátkom čase odmietli noví správcovia a nahradili neskôr notoricky známym a často kopírovaným
obrazom Carla Saraceniho (okolo 1579–1620). Jeho predstavu použil ako východisko aj Antonio Merli.
Takmer zabudnutú umeleckú osobnosť uvádza nápis vyrytý do podrámu plátna (ak sa skutočne vzťahuje k autorstvu), kde je aj (zatiaľ nevylúštená) zberateľská značka z červeného vosku. Vie sa o ňom, že pôsobil v Rovigu. V tamojšom kostole Madonna del Soccorso zaznamenali od Antonia Merliho obraz Panna Mária oslobodzuje Francesca Benata zo zajatia dvoch útočníkov.
Zuzana Ludiková ●
LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.