Kajúca sa Mária Magdaléna

Cesare Gennari, Taliansky maliar zo 17. storočia

datovanie:
miery: výška 121.5 cm, šírka 100.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: náboženský motív
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 92
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Guercino namaľoval v roku 1622 pre rímsky kláštorný kostol bývalých prostitútok (Santa Maria Maddalena delle Convertite al Corso) hlavný oltár, na ktorom spodobil sväticu Máriu Magdalénu s dôležitými atribútmi nahoty a vlasov v spoločnosti dvoch anjelov. Príležitosť sa naskytla po generálnej prestavbe podporovanej kardinálom Aldobrandinim. Guercino spojil v obraze dve témy, sporo oblečenú kajúcnicu Máriu Magdalénu v púšti a Máriu pri  hrobe v dňoch po ukrižovaní Krista, meditujúcu o symboloch pašií.

Sväticu spodobil Guercino mnohokrát aj na obrazoch pre súkromnú pobožnosť. Známosť jeho strateného originálu o redukovanej podobe polpostavy svätice meditujúcej nad tŕňovou korunou pramení z jedného inventára rodu Farnese z roku 1680, v ktorom je uvedený obraz s identickým námetom v ich parmskom sídle (Palazzo del Giardino).

Opísaný výjav najskôr identifikovali na existujúcej maľbe v Neapole (Galleria Nazionale di Capodimonte). Na základe nej určili ďalšie príbuzné diela v zbierkach v Chambéry (Musée des Beaux-Arts) či v Sarasote (John and Mable Ringling Museum of Art).

Súdiac podľa početných replík, výjav sa stal veľmi populárnym produktom Guercinovej dielne. V nej našlo uplatnenie viacero príslušníkov umeleckej rodiny Gennari. Guercino bol bratrancom Ercole Gennariho, ktorého synovia Cesare a Benedetto II. viedli dielňu po majstrovej smrti.

Ak bol správne identifikovaným tvorcom obrazu v Sarasote Cesare Gennari, potom ho možno tiež považovať za autora obrazu v Bratislave, ktorý je najvzdialenejší od spomenutých replík. Vďaka svojbytnej artikulácii ho však možno považovať za predlohu grafiky od M. Lämmela, na ktorej je nesprávne uvedené, že predloha pochádza od Domenichina, obsahuje však aj doplňujúce údaje o tom, že obraz sa v roku 1865 nachádzal v Terste. 

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.