Šalamún a kráľovná zo Sáby

Paul Vredeman de Vries

Paul Vredeman de Vries – Šalamún a kráľovná zo Sáby
datovanie:
miery: výška 91.2 cm, šírka 114.5 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: veduta
figurálna štafáž
materiál: dubové drevo
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 924
tagy: človek mesto architektúra
v kolekciách:
objednať reprodukciu

Po smrti otca roku 1606 Paul viedol veľkú dielňu a naďalej pokračoval v rozvíjaní kľúčovej „rodinnej“ témy — maľby architektúr s drobnou figurálnou stafážou — pričom nezriedka opakoval a obmieňal aj staršie kompozičné schémy. V týchto intenciách Paul namaľoval roku 1612 aj bratislavský obraz. 

Pri zobrazení architektúry nádvoria manieristického paláca tu čerpal z otcovej rovnomennej kompozície Kráľovna zo Sáby pred Šalamúnom. Na bratislavskom obraze si na zobrazenie vybral okamih, keď kráľovná, ktorá počula chýr o múdrosti Šalamúna sa mu prišla pokloniť, sprevádzaná veľkým sprievodom a ťavami, bohato naloženými darmi. Pri stvárnení ich stretnutia využil Paul otcovu kresbu s týmto motívom.

Postavy bratislavského obrazu si pravdepodobne maľoval sám Paul Vredeman de Vries, avšak miestami poškodené či zotrené lazúry povrchu neumožňujú vysloviť definitívny úsudok. V predchádzajúcej literatúre sa dielo občas uvádzalo buď vo forme predikonografického opisu ako Nádvorie paláca, alebo neskôr ako Ester pred Ahasverom.

Hoci aj táto ikonografia sa v tvorbe Vredemana de Vriesa často objavuje, oba výjavy sa kompozičným riešením vzájomne podobajú — spodobňujú ženu, ktorá prichádza k mužovi a skláňa sa pred ním. Ak by šlo o výjav Ester pred Ahasverom, musel by na ňu podľa biblického textu ukazovať žezlom, on ho však nemá. Navyše v spomínanej scéne sa nezvykne objavovať služobníctvo či ťavy s darmi v pozadí.

Ivan Rusina ● RUSINA, Ivan. Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku = Masterpieces of Netherlandish Art in Slovakia. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2006.