datovanie:
miery: výška 64.0 cm, šírka 52.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: figurálna kompozícia
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Katarína Bajcurová
inventárne číslo: O 934
tagy: madona kvet
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Autor patrí k tzv. Generácii 1909, retrospektívne takto nazvanej generácii výrazných umelcov slovenskej moderny, ktorí sa všetci narodili okolo roku 1909. V rámci skupiny sa jej predstavitelia delia na „bratislavskú“ a „pražskú“ vetvu, podľa miesta vysokoškolských štúdií, pričom Majerník patrí k pražskej vetve. V rokoch 1931 – 1932 absolvoval študijný pobyt v Paríži, kde napriek materiálnym ťažkostiam dokázal načerpať mnohé podnety z tamojšej umeleckej scény. 

V jeho (predčasne uzavretom) diele možno identifikovať niekoľko výrazných línií. Jednou z nich je tradičný motív slovenského moderného umenia – totiž vidiecky život. Na rozdiel od väčšiny ostatných modernistov však Majerník túto tému neidealizoval, ale naopak, zobrazoval s humorom, ba až iróniou. Neumelý, miestami až naivistický štýl a živá, radostná práca s farbami, charakterizujú toto rané obdobie umelcovej tvorby, ktoré miestami snovou, jemne surreálnou atmosférou pripomína diela Marca Chagalla. 

V druhej polovici 30. rokov 20. storočia začali (pod vplyvom hustnúcej atmosféry pred 2. svetovou vojnou) dominovať jeho obrazom postavy symbolizujúce odcudzenie človeka, zaujímal ho rozpor medzi vonkajším a vnútorným svetom (často stvárnený námet Don Quichota). Vo vojnových rokoch vidíme na Majerníkových plátnach najčastejšie postavy utečencov, osamelých pútnikov či vychudnutých koní ako symbolov vojny; farebnosť sa redukuje na odtiene hnedej, rukopis je čoraz pastóznejší a neučesanejší – obsah víťazí nad formou. Spomínaný naivistický štýl, ale aj námety z tradičného vidieckeho života ako výraz trochu nostalgického „návratu do detstva“, spájajú Majerníka s dielami Ondreja Šteberla a ďalších predstaviteľov insitného maliarstva.

Katarína Čierna ● katalóg k výstave Medzi selankou a drámou – príbeh zbierky insitného umenia v SNG