datace: | |
rozměry: |
výška 47.0 cm, šírka 63.0 cm |
výtvarný druh: | maliarstvo |
typ objektu: | obrazy |
námět: | figurální |
materiál: | dřevo |
technika: | olej |
značení: | neoznačené |
galerie: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventární číslo: | O 3250 |
tagy: | muž klobúk |
kolekce: | |
licence: |
K skupine amsterdamských maliarov, ktorí okolo roku 1630 vytvárali žánrové výjavy z vojenského života, tzv. cortegaardjes (ako skomolenie spojenia francúzskych slov corps de gards, strážnice) patril okrem Pietra Coddeho (1599/1600 — 1678) a Willema Duystera (1599 — 1635) aj maliar Pieter Quast. Jeho bratislavská kompozícia zachytáva jednu z častých a pritom charakteristických scén z vojnových čias — platenie výpalného.
Namaľoval okamih, keď vojaci nútia sedliakov odovzdávať peniaze — kontribúciu, výkupné, výpalné — čo sedliakom (kým mali čím platiť) zaručovalo dočasnú bezpečnosť a vojakom stály príjem. Scénu situoval do neurčitého tmavého priestoru, pravdepodobne exteriéru vojenského tábora so strážnym ohňom ako typickým znakom temnosvitnej maľby 1. pol. 17. storočia.
Kompozičný i obsahový stred výjavu, „zlatú baňu“ vojakov, tvorí sud; do neho sedliaci vkladajú peniaze, okolo neho je zoskupených aj osem postáv príbehu. Druhú dominantu scény svojím postojom, výzorom i odevom predstavuje veliteľ skupiny, ktorý dozerá na odovzdávanie peňazí so zbraňou v ruke. Hlavnú skupinu dopĺňajú symetricky dva „bočné“ výjavy — na jednej strane starena pri ohni, na druhej strane vojak, ktorý sa zaháňa a bije sedliaka. Oba „presvedčivé“ spôsoby vymáhania výpalného dokladajú krutosť a brutalitu vojny.
Pri maľovaní obrazu vychádzal P. Quast nielen z polarity sociálnych typov (vojaci versus sedliaci, víťazi versus ponížení, urodzený versus nízky stav), ale opozitá sa premietli aj do spôsobu maľby a zobrazenia. Ak veliteľa vojakov stvárnil s určitou noblesou, bravúrnym, splývavým rukopisom a vo farbách, ktoré evokujú Anthonisa Palamedesza, v prípade muža, ktorého bije vojak, či stareny pracoval voľnejšou maliarskou technikou a jeho postavy sedliakov sú typovo príbuzné zobrazeniam vidiečanov Adriaena Ostadeho.
Pri maľovaní vojenských scén slúžili Pieterovi Quastovi často ako predlohy nielen grafické listy (J. Callot), ale aj jeho vlastné diela. Nezriedka sa vracal práve ku kompozícii, ktorú poznáme aj z bratislavského diela, kde je ústrednou postavou veliaci dôstojník vymáhajúci výpalné. Túto rámcovú schému použil, hoci v rôznych obmenách, viackrát aj vo svojich „militáriách“ datovaných rokmi 1636 — 1644.
Vámi zvolené dílo by se mělo v krátkém čase začít automaticky stahovat.
Digitální reprodukce volných děl na této stránce jsou přístupné jako verejné vlastníctvo (public domain). Můžete si je volně stáhnout ve vysokém rozlišení a využívat k soukromým i komerčním účelům – kopírovat, sdílet i upravovat.
Při dalším šíření prosíme uvést:
Pieter Jansz. Quast – Odovzdávanie vojnovej koristi, 1630, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_3250
Pokud plánujete využít reprodukce ke komerčním účelům, prosíme informujte o Vašich plánech dopředu, naši odborníci Vám mohou poradit.
Vámi zvolené dílo nebylo nyní možné stáhnout. Zkuste to prosím později.
=Pokud problém přetrvává, kontaktujte nás na lab@sng.sk