Junk DNA / Jalová DNA, A

Jaroslav Košš

datovanie:
miery: výška 200.0 cm, šírka 200.0 cm, hĺbka 20.0 cm
výtvarný druh: iné médiákoncept
typ objektu: konceptuálny objekt
žáner: imaginatívna kompozícia
materiál: kombinovaný materiál
ready made
mosadzný plech
počítačová technika
technika: montáž, kovová
vŕtanie
strihanie
skrutkovanie
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
inventárne číslo: F 61
tagy: žena muž
v kolekciách:
zo súboru: Junk DNA / Jalová DNA

Dvojica diel Junk DNA / Jalová DNA, A a Junk DNA / Jalová DNA, B pozostáva z rozmerných plechov s vybrúseným rastrom a výrezmi, v ktorých sa nachádzajú naakumulované dosky s plošnými spojmi a ďalšie súčiastky z elektronických zariadení. Tvary výrezov symbolicky pripomínajú ženské (variant A) a mužské (variant B) pohlavie. Forma vybrúseného vzoru na povrchu plechu pozostáva v prípade ženského variantu z ornamentálnych, „kučeravých“ vlnoviek, v prípade mužského variantu zo striedmejších čiar. Názov Jalová DNA má niekoľko významov, vďaka ktorým môžeme samotné dielo interpretovať viacerými spôsobmi. Jalový znamená pohlavne neplodný, ale aj bezobsažný a bez úžitku, v elektrotechnike je ako jalový označovaný prúd, ktorá preteká spotrebičom, ale nevykonáva prácu. DNA (Deoxyribonukleová kyselina) je nositeľkou genetickej informácie bunky, všetky živé organizmy ju potrebujú na svoje množenie. Preto názov diela a samotné prevedenie môžu byť kritikou súčasného stavu prílišnej pretechnizovanosti sveta, v ktorom si spoločnosť už nevie predstaviť existenciu bez techniky, čím sa stáva na nej totálne závislá. Už i malé deti vedia lepšie ovládať mobily či počítače než ich starí rodičia. Ktorí z nás však prežijú a ako budú vyzerať ďalšie generácie, ak budeme z nejakého katastrofického dôvodu nútení žiť bez technológií?

Jaroslav Košš sa vo svojej komplexne členenej tvorbe venuje konceptuálnemu a akčnému umeniu, site-specific realizáciám, objektom a inštaláciám, v ktorých využíva ready-made a asambláž, pracuje s nájdenými a recyklovanými materiálmi, predmetmi, starými súčiastkami a technikou, organicky prepájajúc text, zvuk a obraz do jedného celku. Pracuje s myšlienkami, znakmi, symbolmi a heslami prebratými z oblasti vedy, techniky, politiky, kultúry a náboženstva, ktoré parafrázuje, mieša a preskupuje, kriticky komentujúc spoločnosť, zneužívanie moci a súčasnú prevahu komerčných pseudohodnôt.

Omar Mirza ● Virtuálna galéria NG