datace: | |
rozměry: |
výška 90.5 cm, šírka 65.0 cm |
výtvarný druh: | maliarstvo |
námět: | náboženský motív |
materiál: | plátno |
technika: | olej |
značení: | neznačené |
galerie: | Slovenská národná galéria, SNG |
kurátor: | Zuzana Ludiková |
inventární číslo: | O 298 |
tagy: | žena kríž |
kolekce: | zobrazit více |
licence: |
Dojímavý obraz sv. Márie Magdalény namaľoval Francesco Vanni. Možno si to prečítať na starostlivo signovanej grafike Rafaela Sadelera, ktorá reprodukuje maľbu: Francis(cus) Vani inv(enit) Raph(ael) Sadeler sculp(sit) | Cum privil(egio) Sum- (mi) Pontif(icis) Et Sac(rae) Cae(sareae) Mai(estatis).
Cnosťami zmilovania vylíčený obraz sa koncentruje na jediné posolstvo: záchranu hriešnikov prostredníctvom penitencie. Prostriedkami tejto snahy sa stali živé zobrazenie trápenia a horlivosti viery a nápis pod obrazom vyzývajúci ku kontemplácii. Objímajúc drevený kríž plače Mária Magdaléna v jaskyni a v indiferentnom tenebróznom pozadí sa jagajú len chladné farebné prelivy drapérie plášťa a plavé vlasy padajúce na obnažené plecia.
Už ako reakciu na neskorý manierizmus badať v maliarskom prejave znaky blízke počiatočnej barokovej tvorbe. Prostredie je ponorené v temnote a osvetlené sú pre dej bezpodmienečne významné momenty. Intenzívne vnútorné prežívanie viery tlmí však sentiment, sugestívne pôsobenie citlivej harmonickej tvorby založenej na mäkkej modelácii sfumatom a na koloristických efektoch.
Obraz Márie Magdalény vznikol pre súkromnú pobožnosť, ako to možno usúdiť podľa formátu a na minimum redukovaných prvkov výjavu. Náboženský optimizmus nerozhodoval len o vyhotovení námetu, ale vplýval aj na samotného Vanniho. Maliar devocionálnych obrazov prelomového obdobia manierizmu a baroka Sieni bol úprimne veriaci, nábožensky zanietený. Pohyboval sa v prominentných kruhoch a patričné kontakty mu priniesli aj zákazky predstaviteľov katolíckej reformy z radov oratoriánov. Prvá zmienka o obraze je však až zo začiatku 20. storočia v dražobnom katalógu zbierky Jána Pálffyho z Kráľovej pri Senci.
Nápis obrazu: Num quia substulerit D(omi)n(u)m tibi crux in Amore est | an quia crux D(omi)n(u)m reddere sola potest | Quisquis es amissum C(h)ristum qui quaeris Iesum | pulsandas alias ne tibi crede fores | Indormire cruci si forte Maria videtur | non oculis quaerit corde sed illa Deum. – Či máš preto v láske kríž, lebo vyzdvihol Pána, alebo preto, že on jediný ti môže Pána vrátiť? Ktokoľvek si, kto hľadáš strateného Ježiša Krista, never, že máš klopať na iné dvere. Ak sa ti možno zdá, že Mária pri kríži spí, nehľadá Boha očami, ale srdcom.
Zuzana Ludiková ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.
Vámi zvolené dílo by se mělo v krátkém čase začít automaticky stahovat.
Digitální reprodukce volných děl na této stránce jsou přístupné jako verejné vlastníctvo (public domain). Můžete si je volně stáhnout ve vysokém rozlišení a využívat k soukromým i komerčním účelům – kopírovat, sdílet i upravovat.
Při dalším šíření prosíme uvést:
Domenico Fetti – Kajúca sa Mária Magdaléna, 1620, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_298
Pokud plánujete využít reprodukce ke komerčním účelům, prosíme informujte o Vašich plánech dopředu, naši odborníci Vám mohou poradit.
Vámi zvolené dílo nebylo nyní možné stáhnout. Zkuste to prosím později.
=Pokud problém přetrvává, kontaktujte nás na lab@sng.sk