date: | |
measurements: |
výška 90.5 cm, šírka 65.0 cm |
work type: | painting |
genre: | religious motif |
material: | canvas |
technique: | oil |
inscription: | neznačené |
institution: | Slovenská národná galéria, SNG |
curator: | Zuzana Ludiková |
inventory number: | O 298 |
tags: | žena kríž |
in collections: | show more |
licence: |
Dojímavý obraz sv. Márie Magdalény namaľoval Francesco Vanni. Možno si to prečítať na starostlivo signovanej grafike Rafaela Sadelera, ktorá reprodukuje maľbu: Francis(cus) Vani inv(enit) Raph(ael) Sadeler sculp(sit) | Cum privil(egio) Sum- (mi) Pontif(icis) Et Sac(rae) Cae(sareae) Mai(estatis).
Cnosťami zmilovania vylíčený obraz sa koncentruje na jediné posolstvo: záchranu hriešnikov prostredníctvom penitencie. Prostriedkami tejto snahy sa stali živé zobrazenie trápenia a horlivosti viery a nápis pod obrazom vyzývajúci ku kontemplácii. Objímajúc drevený kríž plače Mária Magdaléna v jaskyni a v indiferentnom tenebróznom pozadí sa jagajú len chladné farebné prelivy drapérie plášťa a plavé vlasy padajúce na obnažené plecia.
Už ako reakciu na neskorý manierizmus badať v maliarskom prejave znaky blízke počiatočnej barokovej tvorbe. Prostredie je ponorené v temnote a osvetlené sú pre dej bezpodmienečne významné momenty. Intenzívne vnútorné prežívanie viery tlmí však sentiment, sugestívne pôsobenie citlivej harmonickej tvorby založenej na mäkkej modelácii sfumatom a na koloristických efektoch.
Obraz Márie Magdalény vznikol pre súkromnú pobožnosť, ako to možno usúdiť podľa formátu a na minimum redukovaných prvkov výjavu. Náboženský optimizmus nerozhodoval len o vyhotovení námetu, ale vplýval aj na samotného Vanniho. Maliar devocionálnych obrazov prelomového obdobia manierizmu a baroka Sieni bol úprimne veriaci, nábožensky zanietený. Pohyboval sa v prominentných kruhoch a patričné kontakty mu priniesli aj zákazky predstaviteľov katolíckej reformy z radov oratoriánov. Prvá zmienka o obraze je však až zo začiatku 20. storočia v dražobnom katalógu zbierky Jána Pálffyho z Kráľovej pri Senci.
Nápis obrazu: Num quia substulerit D(omi)n(u)m tibi crux in Amore est | an quia crux D(omi)n(u)m reddere sola potest | Quisquis es amissum C(h)ristum qui quaeris Iesum | pulsandas alias ne tibi crede fores | Indormire cruci si forte Maria videtur | non oculis quaerit corde sed illa Deum. – Či máš preto v láske kríž, lebo vyzdvihol Pána, alebo preto, že on jediný ti môže Pána vrátiť? Ktokoľvek si, kto hľadáš strateného Ježiša Krista, never, že máš klopať na iné dvere. Ak sa ti možno zdá, že Mária pri kríži spí, nehľadá Boha očami, ale srdcom.
Zuzana Ludiková ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.
Your selected artwork should start downloading automatically.
Downloadable digital reproductions of artworks on Web umenia are available as public domain. You can download them in high resolution and use them for both private and commercial use – i.e. copy, modify and share freely.
When sharing, please include:
Domenico Fetti – Kajúca sa Mária Magdaléna, 1620, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_298
If you intend to use the reproduction for commercial purpose, please inform us in advance, our experts can offer advice.
Your selected artwork could not be downloaded at this time. Please try again later.
If the problem persists, contact us at lab@sng.sk