Tróniaca madona s anjelmi

Neznámy sochár

datovanie:
miery: výška 60.0 cm, šírka 47.0 cm
výtvarný druh: sochárstvoreliéf
žáner: figurálna kompozícia
náboženský motív
materiál: mramor
technika: sekanie
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Dušan Buran
inventárne číslo: P 2367
tagy: madona
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Ikonografický typ Madony, označovaný ako Trón múdrosti (Sedes sapientiae) je značne archaický a objavuje sa tak v najstarších kamenných, ako aj drevených či slonovinových oltároch. Hoci náš reliéf zďaleka medzi najstaršie nepatrí, antikvuje kompozíciu spomenutého typu čelným pohľadom na sediacu a korunovanú Bohorodičku s knihou v ľavej ruke, o niečo vitálnejší je Ježiško na jej pravom kolene – pravou žehná, v ľavej ruke zviera jablko svetovlády. Ceremoniálny a trocha strnulý výraz podporuje tiež prísna symetria reliéfu: dvaja „prezentační“ anjeli po stranách odťahujú záves a divákovi odhaľujú pohľad na Madonu. Vo veľkých, tiež symetricky štylizovaných záhyboch sa opona uplatňuje aj na pozadí za postavami. 

Zo zachovaného celku len ťažko vyčítať, pre aký kontext bol reliéf pôvodne vytvorený. Jeho súvislosť s architektúrou naznačuje pomerne vysoký stupeň zvetrania a uplatnenie motívu závesu aj na oboch stranách z bočného pohľadu. Stopy po kotvení však neexistujú, takže je sporné, či reliéf vôbec niekedy slúžil zamýšľanému účelu. Funkcia preto naďalej ostane otázna, mohlo ísť o časť triptychu (radového poliptychu), ako ho poznáme v talianskom i západoeurópskom sochárstve stredoveku. Tiež sa nedá vylúčiť umiestnenie reliéfu na kazateľnici, či výpravnejšie poňatej sepulchrálnej pamiatke. 

Pri absencii akýchkoľvek dokladov a signatúr ostáva vodidlom k datovaniu iba štýl. Už spomenutá symetria celej kompozície spolu s hladko tesaným povrchom a so zvláštnou pozornosťou k materiálnosti akoby „tenkých“ drapérií nedovoľujú napriek konzervatívnemu typu vročiť dielo príliš hlboko do stredoveku. Azda najbližšie analógie sa dajú nájsť v oblasti Lombardie (Giovanni di Balduccio, okolo 1300 – po 1360), pričom však treba pripomenúť, že bratislavský reliéf patrí skôr k štandardnej produkcii 14. storočia a jeho spojenie s konkrétnou dielňou na základe štýlových kritérií zatiaľ nie je možné. 
 

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.