datovanie:
miery: šírka 70.5 cm, výška 85.5 cm
výtvarný druh: kresbavoľná
žáner: geometrická kompozícia
materiál: kartón
technika: pastel
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: K 16406
v kolekciách:
objednať reprodukciu

Autor je jeden z najvýznamnejších predstaviteľov neokonštruktivizmu. Najskôr pracoval Urbásek ako vojenský pilot; až neskôr študoval na VŠVU v Bratislave (1958 – 1964). Jeho raná tvorba bola inšpirovaná kubizmom, avšak už v roku 1959 sa dopracoval k namaľovaniu čisto abstraktného obrazu. Spoluorganizoval Bratislavské Konfrontácie (1961) – priateľsko-výstavné stretnutie spriaznených umelcov, ktorí sa venovali prevažne štrukturálnej abstrakcii. Veľký význam pre Urbáskov umelecký vývoj mala hlavne osobnosť a tvorba V. Boudníka. Urbásek patril ku generácii mladých umelcov, ktorých zaujímal predovšetkým obraz ako autonómny objekt bez vzťahu k vonkajšej realite, a ktorí sa vymedzovali aj voči snaženiam členov Skupiny Mikuláša Galandu. 

V prvej polovici 60. rokov jeho tvorbu charakterizuje predovšetkým záujem o imanentné vlastnosti rôznych materiálov, bez snahy pripisovať im subjektívne a symbolické obsahy. Podieľal sa aj na happeningoch, organizovaných inými umelcami (Alex Mlynárčik, Jana Želibská a ďalší). O. i. vytváral obrazy špeciálnou technikou krčenia papiera (tzv. muchláže). Neskôr sa stalo dominantným prvkom jeho obrazov písmo, resp. písmeno (najskôr ako súčasť koláží, potom ako solitérny motív).

Fragmenty jednotlivých písmen a číslic spracúval v najrozličnejších (čiernobielych i viacfarebných) verziách svojich diel. Zaraďuje sa preto aj medzi predstaviteľov lettrizmu. Maľba K.85.115.1985 (1985) svojím záujmom o monochrómnu maliarsku matériu pripomína práce Jeana-Michela Messagera. Hoci sa tieto diela rodili z odlišných východísk, ukazuje sa tu, že práve vďaka odvážnym novátorom Urbáskovho typu je dnes možné aj v rámci outsider art oceniť dielo natoľko formálne jednoduché, aké vytvára napríklad Messager.