Historický výjav z Benátok

Andrea Michieli

datovanie:
miery: výška 95.0 cm, šírka 138.3 cm
výtvarný druh: maliarstvomaľba tabuľová
typ objektu: tabuľová maľba
žáner: figurálna kompozícia
materiál: drevo
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Zuzana Ludiková
inventárne číslo: O 2848
tagy: taliansko dav meč more súmrak
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

V mnohofigurálnej histórii s nejasným námetom je spodobená audiencia panovníka. Sediac na tróne pod baldachýnom, obklopený ďalšími osobnosťami, prijíma urodzenú dámu sprevádzanú početnou suitou žien. V jej sprievode sú pážatá, dieťa, zvieratá, ale vidno aj nazhromaždený zlatý riad. V pozadí je stavba s kupolou ozdobená zástavami, lagúna s loďami pri pobreží a celkom za nimi skalnatý zráz. 

Panovníka, ktorý má na hrudi reťaz so znakom Radu zlatého rúna, identifikuje koruna tvarom podobná insígnii cisára Rudolfa II. Habsburga. Po jeho bokoch stoja mužské postavy, z ktorých jedna drží jablko a meč, druhá žezlo a listinu s veľkou červenou pečaťou. Urodzená dáma stojaca oproti má na hlave korunku. Pážatá, hrajúce sa so zvieratami, sú zrejme atribúty dvorského života a vyššej spoločnosti. 

Nadradené postavenie panovníka je zdôraznené vyvýšeným umiestnením trónu a baldachýnu. Usporiadanie postáv a samotnej kompozície je lineárne. Horizontálne členenie vymedzuje sprievod z oboch strán ohraničený stavbami rozmiestnenými na diagonálu. Námet nie je natoľko artikulovaný, aby sa dalo skoršie určenie bez výhrad prijať. Tému zasnúbenia dcéry cisára Maximiliána Johany Šialenej s Filipom Pekným nič konkrétne neuvádza.

Spôsob spracovania verejnej slávnosti s veľkou masou ľudí a kulisovitou architektúrou v pozadí, prostredie s morským pobrežím, farebnosť, ako aj vyrozprávaný výjav prostredníctvom ťažkopádnych statických postojov hlavných aktérov s využitím množstva naratívnych detailov umožňujú určiť ako autora obrazu benátskeho maliara histórií, asistenta Jacopa Tintoretta (1519–1594) Andreu Michieliho (Vicentina). Zvažujúc skoršie ikonografické určenie, Michieli mal kontakty aj v záujmových sférach pri habsburskom Prímorí, arcibiskupovi v Spilte dedikoval grafiku Svadba v Káne Galilejskej. Uvádzaním zlatého rúna sa stáva zrejmá jedna významová vrstva obrazu, ktorou je obrana kresťanskej viery a katolíckej cirkvi, ako aj zveľadenie cností a morálky. 
 

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.