Circe a Odysseova družina

Christoffel Pierson

datovanie:
miery: výška 127.0 cm, šírka 176.6 cm
výtvarný druh: maliarstvoobraz závesný
žáner: figurálna kompozícia
materiál: plátno
technika: olej
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 6065
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Holandský maliar Christoffel Pierson bol známy predovšetkým ako maliar portrétov a zátiší, vytvoril však aj niekoľko mytologických kompozícií. Patrí k nim aj bratislavské dielo Kirké a Odyseova družina. Námet vychádza z Homérovej Odysey (kniha X.) a zobrazuje jednu z epizód Odyseovho návratu na rodnú Itaku a stretnutie jeho druhov s Kirké. Mocná čarodejnica, ktorá žila v krásnom dome na ostrove Aiaia stráženom levmi a vlkmi, premenila svojimi čarami na zviera každého, kto sa dostal do jej príbytku. Keď Odyseova loď pristála na jej ostrove, členovia jeho družiny Kirké navštívili. Ona ich podľa svojho zvyku pohostila, dala im vypiť omamný nápoj a šľahnutím kúzelného prútika ich premenila na zvieratá. 

Práve tento okamih si pre svoje zobrazenie vybral aj Christoffel Pierson. Výjav situoval do honosnej sály jej paláca, kde dominuje Kirké sediaca na tróne zdobenom postavami satyrov a levov. Pred ním kľačí jeden z ozbrojencov Odyseovej družiny, pije jej zázračný lektvar (zhubnú šťavu), ona naň ukazuje a švihá ho kúzelným prútom. 

V európskom umení Odyseových druhov v štádiu metamorfózy spodobňovali buď ako zmiešané bytosti (telo človeka, hlava zvieraťa), alebo už premenených na zvieratá. Hoci Homér uvádza, že Kirké ich premenila na prasce, mali prasačie telo, hlavu a štetiny a chrochtali. V maliarstve sa tento úzus prísne nedodržiaval, zobrazovali ich aj ako psov, levov, niekedy aj vtákov, hoci napríklad iný holandský maliar, Salomon de Braij ich dôsledne stvárnil ako prasce.

Pierson zachytil jednu časť Odyseovej družiny ako vchádza portálom paláca a troch ďalších jej členov, už premenených na psa, diviaka a leva. Hoci bol dobrým figuralistom, zobrazenie animálnych postáv sa mu veľmi nedarilo. Napriek tomu nevyužil bežný zvyk nizozemského umenia a nepozval si k spolupráci na obraze nijakého maliara špecialistu na zvieratá.

Kirké zobrazovali ako mladú krásnu bohyňu buď samu, alebo obklopenú družkami. Pierson ju spodobnil v prepychových šatách s čarodejníckymi knihami pri nohách. Pre holandskú „historickú“ maľbu po polovici 17. storočia bola typická snaha verne priblížiť kvalitu, štruktúru materiálu a zvýrazniť detail, čo v našom prípade dokladajú jemne stvárnené prvky odevu, množstvo kalichov, tanierov a pod.

Ivan Rusina ● RUSINA, Ivan. Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku = Masterpieces of Netherlandish Art in Slovakia. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2006.