datace: | |
rozměry: |
výška 55.8 cm, šírka 48.3 cm |
výtvarný druh: | maliarstvo |
typ objektu: | obrazy |
námět: | krajina dedinský motív |
materiál: | plátno |
technika: | olej |
značení: | |
galerie: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventární číslo: | O 6268 |
tagy: | kostol strom pole oblaky |
kolekce: | |
licence: |
Anthony Jansz. van der Cross bol hlavou rozvetvenej maliarskej rodiny usadenej v Haagu, ktorá sa venovala predovšetkým maľbe krajín. On sám, rovnako ako viacerí maliari tejto rodiny, maľoval veduty a topografické pohľady na Haag. V 17. storočí malo toto mesto povesť „najväčšej dediny“ v Európe a tak maliari bežne zobrazovali aj jeho okrajové časti ako „skladačku“ viacerých obrazov. Stred kompozície tvoril zvyčajne veľký obdĺžnikový obraz Haagu a po jeho obvode, pripomínajúc prstenec, bolo umiestnených niekoľko obrázkov, ktoré zachytávali jednotlivé lokality v okolí (Rijswijk, Wateringen, Monster, Loosduinen, Scheveningen, Huis ten Bosch a pod.).
Na základe väčších rozmerov, výškového formátu a techniky maľby na plátne je však v prípade nášho bratislavského obrazu zrejmé, že dielo vzniklo ako samostatná kompozícia a nebolo časťou väčšieho, neskôr rozdeleného celku. Anthony Jansz. de Croos tu namaľoval vidiecku krajinu na pozadí s dedinou, ktorej dominuje kostolná veža.
Kompozične aj ikonograficky dielo patrí k obrazom, ktoré zobrazovali lokality v okolí Haagu. Konkrétne určenie miesta a jeho topografiu zvyčajne umožňuje určiť až architektúra, zoskupenie budov či silueta veže. Práve na základe tvaru veže je pravdepodobné, že Anthony Croos na našom obrázku zobrazil dedinku s kostolíkom v Rijswijku, neďaleko Haagu.
Pri maľovaní krajiny pracoval so systémom viacerých priestorových plánov, striedaním svetlých a tmavých pásov. Zatiaľ čo prvý plán, ktorého dominantu tvorí osamotený, bravúrne prekreslený mladý strom v popredí, je zvýraznený kopčekom, akýmsi pyramidálnym „klinom“ do krajiny, ďalšie priestorové plány radil maliar prísne geometricky a paralelne za sebou.
Neveľkú dedinu namaľoval ako skupinu domčekov, skrytých medzi stromami v pozadí na vzdialenom horizonte. Nízku a plochú krajina však porušil vertikálnymi dominantami. Okrem osamelého stromu ich tvorí vežička dedinského kostola a veterný mlyn ako atribút holandskej krajiny. Hoci mlyn stojí asymetricky, osamotene, patrí k dedine a vytvára profánny protipól ku kostolu.
Krajina je bez postáv či oživujúcej stafáže, stopy človeka signalizujú len viaceré drevené ploty, kopy sena, či ušliapaná a konskými povozmi vyjazdená cestička. Vysoká obloha s kupolovitými mrakmi a jemné presvetlenie krajiny vyjadruje maliarovu rezignáciu na presnú topografiu miesta, naopak dokladá jeho úsilie evokovať atmosféru nostalgickej krajiny.
Vámi zvolené dílo by se mělo v krátkém čase začít automaticky stahovat.
Digitální reprodukce volných děl na této stránce jsou přístupné jako verejné vlastníctvo (public domain). Můžete si je volně stáhnout ve vysokém rozlišení a využívat k soukromým i komerčním účelům – kopírovat, sdílet i upravovat.
Při dalším šíření prosíme uvést:
Jacob Pietersz. van der Croos – Krajina s kostolíkom v Rijswijcku, 1660, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_6268
Pokud plánujete využít reprodukce ke komerčním účelům, prosíme informujte o Vašich plánech dopředu, naši odborníci Vám mohou poradit.
Vámi zvolené dílo nebylo nyní možné stáhnout. Zkuste to prosím později.
=Pokud problém přetrvává, kontaktujte nás na lab@sng.sk