Podobizeň Jozefa II.

Pompeo Batoni

datovanie:
miery: výška 98.0 cm, šírka 68.6 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: portrét
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Zuzana Ludiková
inventárne číslo: O 260
tagy: boucher muž portrét pohľad
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Podoba nemeckého cisára Jozefa II. Habsburga, syna Márie Terézie a Františka I., je známa vďaka početným vyobrazeniam. Okrem toho sú to zlaté rúno, červeno-biela šerpa a kríže Radu Márie Terézie a Radu sv. Štefana, ktorých prostredníctvom možno identifikovať totožnosť portrétovaného.

Cisár Jozef II. mohol navštíviť Rím, čo bolo od jeho vyplienenia Karolom V. nevídané, v bezvládí počas konkláve, na ktorom zvolili pápeža Klementa XIV. Spolu s bratom arcikniežaťom toskánskym Petrom Leopoldom I. šesťkrát v raňajších hodinách stáli modelom Batonimu. Mária Terézia dokončenú maľbu honorovala okrem finančnej hotovosti diamantovým prsteňom. Obraz dala umiestniť v sále Vieux Laque vo východnom krídle viedenského zámku Schönbrunn. Dvojportrét zaznamenali naposledy v roku 1945, nezvestný obraz nahradili kópiou v roku 1951 (KHM).

Kópia zodpovedala stratenému originálu len čiastočne. Mária Terézia totiž objednala ešte jeden dvojportrét, v menšom trojštvrtinovom výreze a so zmenenou ikonografiou. Kópiu vyhotovili podľa druhej verzie. 

Zhodne s archívnou fotografiou stratenej originálnej maľby (ÖNB) na Batoniho kresbe venovanej Márii Terézii z roku 1775 (Albertina) sa cisár opiera o sochu Minervy s olivovou ratolesťou v ruke a nie o personifikáciu Ríma so zemeguľu. Aj v grafike, ktorá vznikla po viacerých iných iniciatívach, v spolupráci Batoniho s benátskym grafikom Andreom Rossim, reprodukovali neskôr stratený prvý celofigurálny variant.

Obe maľby, stratená i aktuálne známa, existujú vo viacerých replikách. Obraz v Bratislave by mohol byť, navzdory markantnému podpisu a lákavému dohadu o Batoniho štúdii, podľa zhodných detailov parochne, či kopírovaním znejasnených tvarov (napr. mašľa na parochni) a istou nekomunikatívnosťou vo výraze, príbuzný skôr s verziou v Turíne (Galleria Sabauda), ktorá je dielenskou replikou z roku 1774 od Giovanniho Panealba (okolo 1742–1815), pôsobiaceho v Batoniho ateliéri. 

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.