Svätý Sebestian

Carlo Dolci – autor predlohy

datace:
rozměry: výška 86.8 cm, šírka 73.7 cm
výtvarný druh: maliarstvo
námět: náboženský motív
materiál: plátno
technika: olej
značení:
galerie: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Zuzana Ludiková
inventární číslo: O 3146
tagy: svätec pohľad šíp oči
kolekce:
licence: Creative Commons License volné dílo
objednat reprodukci stáhnout

Maľba reprezentuje svätca stvárneného ako prebývajúceho na večnosti s pohľadom príhovorcu, ktorého identifikujú atribúty umučenia. Mladý vojak Diokleciánovej armády, ktorého stíhali pre kresťanskú vieru, najskôr unikol smrti pri poprave lukostrelcov, potom ho však utopili.

Takmer frontálne znázornený svätec vo výreze polpostavy je nahý. Len spodnú časť tela zahaľuje veľká drapéria, ktorou je výrez daný do estetickej súvislosti s vymedzeným priestorom.

Prezentovaná verzia spodobenia svätca je v ikonografickom význame simplicitná. Sebastiana často zobrazovali priviazaného k stromu, niekedy aj s lukostrelcami, vykonávajúcimi jeho popravu. Raritnejšie sú zobrazenia so sväticami, ktoré ho ošetrovali. Najčastejšie býva zaznamenávaný ako izolovaná postava. Statické spodobenia svätcov, ako predkladaný obraz, boli didaktické portréty, prisudzovala sa im ochranná funkcia, a preto si ich ľudia často zadovažovali do domácností.

Predloha spodobenia polpostavy svätého Sebastiana s tromi šípmi, ktorú poskytol florentský maliar Carlo Dolci, bola zrejme veľmi úspešná a často kopírovaná. Dva prototypy sú od prominentného maliara určujúce. Jeden vo veľkorysom, trojštvrtinovom výreze postavy, ako je tomu na origináli vo Florencii (Galleria Corsini), druhý, koncentrujúc sa na výraz svätca v takmer bustovom výreze, je dnes v Pommersfeldene (Schloss Weißenstein). Bratislavský obraz patrí i medzi kópiami, podobne ako verzia v Chambéry (Musée des Beaux-Arts), do kategórie menej náročných realizácií neveľkého formátu so svätcom v užšom výreze, avšak ďalej tradujúc typickú stránku originálov, ktorou je isto patetický výraz.

Dolciho tvorba sa vyznačuje snahou o formálnu dokonalosť a optickú vernosť a je v súzvuku s predstavou, že umelecká činnosť je Božím darom. Jeho devočné obrazy mali slúžiť na vzbudenie kresťanskej piety. Podobne ako maľby svätého Sebastiana sa z nich stávali kultové obrazy.
 

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.