datace: | |
rozměry: |
výška 24.3 cm, šírka 36.0 cm |
výtvarný druh: | maliarstvo |
typ objektu: | obrazy |
námět: | poľovnícky motív |
materiál: | dřevo |
technika: | olej |
značení: | neznačené |
galerie: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventární číslo: | O 2522 |
tagy: | pec zviera človek poľovník |
kolekce: | |
licence: |
Adriaen de Gryeff patrí do skupiny flámskych maliarov 17. storočia okolo Jana Fyta a Davida de Conincka. Nadviazal na nich výberom tém, kompozičnými schémami i farebnosťou. K jeho vlastným prínosom patrí zátišie situované vo voľnej prírode alebo pred domom, často doplnené o postavu poľovníka, respektíve vidiečana so psami.
Bratislavský obraz je typickým príkladom jeho tvorby uprednostňujúcej obrazy drobnejších rozmerov založené na diagonálnej kompozícii a harmonických farebných tónoch. Spojil v ňom tri maliarske druhy, ktoré sa v nizozemskom umení maľovali často samostatne — zátišie, krajinu a žánrový výjav (poľovačku).
Ulovené zvieratá (zajac, jarabica, sojka, sluka, červený hýľ a drobné vodné vtáctvo), lovecké náradie (puška, siete) a napokon dvaja psi vytvárajú v ľavej časti kompaktnú pyramidálnu skladbu. Hoci kompozícia pôsobí ako výsledok bezprostredného, náhodného ukladania jednotlivých elementov, pri bližšom pohľade si uvedomíme, že vták visiaci zo stromu vytvára vrchol jednej diagonály a puška pod ním líniu druhej, takže autor vychádzal z premyslenej geometrickej koncepcie.
Evidentne sa usiloval, aby lovecké zátišie pôsobilo ako uzavretý celok a zároveň aby vynikli všetky prvky výjavu. Podobne, na systéme diagonál budoval aj priehľd do krajiny, pričom použil kulisové radenie farebne odlíšených priestorových plánov a dominantnú skupinu zvierat doplnil v pravej časti obrazu drobnou, kresbovo bližšie nediferencovanou figurálnou stafážou. Nedostatky však maliar kompenzuje bravúrnym farebným stvárnením celého obrazu.
V nizozemskom umení 17. storočia sa často maľovali jednotlivé fázy poľovačky, napríklad príprava, výjazd, sám lov, návrat z neho a pod. V našom prípade, hoci obraz nesie názov Poľovnícke zátišie, výjav zachytáva iba jednu časť lovu, a síce odpočinok. Téma je však marginalizovaná, keďže veľkú odpočívajúcu poľovnícku družinu nahradil doplnkový figurálny motív vysunutý takmer na okraj obrazu.
Vámi zvolené dílo by se mělo v krátkém čase začít automaticky stahovat.
Digitální reprodukce volných děl na této stránce jsou přístupné jako verejné vlastníctvo (public domain). Můžete si je volně stáhnout ve vysokém rozlišení a využívat k soukromým i komerčním účelům – kopírovat, sdílet i upravovat.
Při dalším šíření prosíme uvést:
Adriaen de Gryef – Poľovnícke zátišie v krajine, 18. storočie, 1. polovica, 1700–1715, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_2522
Pokud plánujete využít reprodukce ke komerčním účelům, prosíme informujte o Vašich plánech dopředu, naši odborníci Vám mohou poradit.
Vámi zvolené dílo nebylo nyní možné stáhnout. Zkuste to prosím později.
=Pokud problém přetrvává, kontaktujte nás na lab@sng.sk